přejít na obsah

MATEŘSKÁ ŠKOLA OSTRAVA

Ostrčilova 10/2557, Ostrava 702 00

Foto školní budovy

Zlatá beruška 2024 - Velká Ostrava slaví 100 let!

27. dubna 2024


Projekt třídy Slůňátka z mateřské školy Velká Ostrava slaví 100 let! v rámci soutěže Zlatá beruška

Tématem projektu byla oslava 100 let od vzniku Velké Ostravy. Cílem bylo obohatit běžný program v mateřské škole zajímavými činnostmi souvisejícími s naším rodným městem. Zaměřen byl tedy na osvojení si poznatků o městě, ve kterém děti žijí. 

Děti navštěvovaly průběžně různá místa v Ostravě, kde získávaly nové informace, plnily různé úkoly, rozvíjely své pohybové dovednosti, vnímaly krásu míst a využívaly nabídku programů, které daná místa nabízela. Ve školce poté plnily výchovně-vzdělávací činnosti, které navazovaly na jejich zážitky z výletů. 

Na projektu jsme spolupracovali i s rodiči, a také jsme měli besedu o historii Ostravy se seniory, kteří jsou s naší mateřskou školou dodnes spjatí. Vše jsme zaznamenali do zážitkového deníku, kam jsme nalepili fotografie z našich výletů, činností ve školce, naše přání a vzkazy směrem k Ostravě a „šťastlivcům“, kteří deník za 100 let najdou. Deník jsme uložili do plastového boxu a zakopali. Nakonec jsme projekt vyhodnotili a zpracovali video, u kterého jsme se při promítání společně zasmáli ????

Projekt Ostrava slaví 100 let! trval dva měsíce a jeho téma bylo zvoleno kvůli jeho aktuálnosti a atraktivnosti. Za jeho největší přínos považujeme propojení zážitků a zkušeností s novým poznáním. Nové poznatky děti získávaly zábavnou formou – především hrou, prostřednictvím zážitků z výletů, experimentováním a svým praktickým zkoušením věcí v praxi. Měly možnost projevit svou fantazii a kreativitu. 

Téma bylo zpracováno komplexně. Děti se seznámily s historií města a jeho proměnou do dnešní podoby. Na prožitky z výletů navazovaly činnosti ve školce, kde byly prohlubovány jejich dosavadní vědomosti, dovednosti a zkušenosti. Byly rozvíjeny všechny vzdělávací oblasti – za stěžejní považujeme tvořivost, vynalézavost, rozvoj řečových schopností, smyslového vnímání, prostorové orientace, jemné motoriky a celkové fyzické zdatnosti. Během většiny činností se učily kooperovat s kamarády a pracovat společně na výsledku. Za velké plus považujeme také směřování k enviromentálním činnostem, které děti vedly k ochraně životného prostředí.  

Efektivnost projektu byla zajištěna konkrétními výsledky, které měly více podob. Děti vytvořily Ostravu z krabic a kartonů, kterou poté vystavily před budovou mateřské školy. Podílely se na vytvoření úkolů na plot, na které měly pozitivní ohlasy od kamarádů z jiných tříd i strávníků, kteří docházejí každý den do školky. Také vše zpracovaly do zážitkového deníku, který sebou nese poselství pro další generace. 

Do projektu se zapojili i rodiče, kteří nám zajišťovali potřebný materiál a pomůcky. S dětmi vyráběli, stavěli společně budovy a povídali si o Ostravě. Také jsme měli besedu s panem Kolečkářem, který nám představil Ostravu v historickém kontextu. 

Nejen u dětí, ale i rodičů projekt podpořil vnímání Ostravy jako zajímavého města, které i když je industriální, a možná i právě proto, je pěkné, a má proto i své jinde se nenacházející skvosty. Probudil v nich lásku a zájem o město, ve kterém žijí. 

Děti přistupovaly k projektu s velkým nadšením, k čemuž pomohl především i náš třídní maskot, který děti při všech výletech doprovázel. Děti byly přirozeně motivované, na každou aktivitu se těšily, užívaly si to a svým nadšením dokázaly strhnout i rodiče k fajn spolupráci.