Když jsme zdraví, svět nás baví

 

 Projekt „Když jsme zdraví, svět nás baví“ je realizován po celou dobu školního roku 2018/2019 a propojuje jednotlivé tematické okruhy, kterým jsme se postupně od září 2018 do konce dubna 2019 návazně věnovali. Pokračovat v aktivitách spojených s projektem budeme pokračovat až do konce června 2019. Popis jednotlivých okruhů:

·         Kde se vzal ten malý člověk? – Na začátku projektu proběhlo seznámení dětí s daným tématem a následná motivace se snahou ukázat dětem hravou a prožitkovou formou části lidského těla se zaměřením na to, jak co v těle funguje a jak se máme o sebe a své zdraví starat

·         Kdo sportuje, nezlobí – Během školního roku byl kladen důraz na pravidelný pobyt dětí venku a veškeré pohybové aktivity. Realizovaly se s dětmi v rámci tělesných aktivit venku i ve vnitřních prostorách taneční hrátky, cvičení dětské jógy, a netradiční sportovní disciplíny ve smyslu hesla „každý je tu šampión“. V červnu 2019 proběhne pohybové Indiánské léto v rámci školy v přírodě

·         Ve zdravém těle, zdravý duch – především v zimních měsících, zatížených nepříznivou smogovou situací, jsme se zaměřili také na utužování imunity. Pravidelným docházením na bazén, otužováním a používáním infra sauny, kterou disponujeme ve třídě.

·         Když kamarád stůně – Někdy se i přes veškerou snahu stane, že nám není dobře, něco nás trápí a jsme nemocní…pak je potřeba přivolat na pomoc lékaře a vše důkladně vyšetřit a ošetřit. Děti si v tomto bloku vyzkoušely, zda podle příznaků poznají zranění či nemoc a snažily se svým kamarádům pomoci a poradit. Vyzkoušely si role pacientů i lékařů a nechyběly ani základy první pomoci ve spolupráci se zdravotníkem ČČK.

·         Návštěva zoubkové víly – V měsíci listopadu nám téma o správné péči o dětský chrup zpestřila návštěva dentálních hygienistek, které dětem poutavou a zábavnou interaktivní formou přiblížily zásady správné dentální péče u dětí.

·         Kdo jí zdravě, roste hravě - Děti si zábavnou a kreativní formou tentokrát vyzkoušely nakupování „s rozumem“ a hledání ingrediencí k vaření zdravých pokrmů podle receptů. Nechyběly nám nákupní tašky plné zdravých i „ne“zdravých potravin potřebných k našemu společnému vaření. Děti si vyzkoušely hru na obchodníky i nakupující a nechybělo ani následné třídění obalového materiálu potravin a odpadu z „vaření“. Děti se učily základní rozdělení potravin, sestavovali jsme potravinovou výživovou pyramidu a ve spolupráci s rodiči jsme si užili také zdravé vaření a přípravu pokrmů podle receptů maminek.

·         Sedlákovo čarování - Realizovali jsme výukový program Sedlákovo čarování aneb jak se peče chléb…

Společně jsme si ukázali cestu chleba od zrníčka na poli až k nám domů na talíř. Vysévali jsme zrníčka, starali se o osení, zkoušeli jsme se naučit poznávat obilí a různé druhy pečiva podle chuti. Děti se seznámily také s různými potravinovými alergiemi a s onemocněním, které souvisí s příjmem potravy a dietním opatřením - diabetes a celiakií.

·         Kde se berou vitamíny? – Další velký blok byl věnován ovoci, zelenině a potřebě vitamínů pro dětský organismus. Výuku jsme zpestřili o velké ovocné hody, výstavu podzimní úrody, soutěž o nejkrásnější jablko a „dýňobraní“, jehož součástí bylo opět zapojení rodičů do činnosti. Jednalo se o výměnu receptů a inspirací na přípravu pokrmů z dýní a jablek, potažmo z ovoce a zeleniny.

·         Malí „BIO“ zahradníci - Na jaře jsme vysévali naši bylinkovou zahrádku, pracovali jsme s badatelským skleníkem a předpěstovávali jsme si sazenice zeleniny. Děti měly ze všech svých pěstitelských úspěchů radost a sazenice zeleniny si rozebraly na následnou péči a výsadbu domů.

·         Živá zahrada a malí badatelé - Zároveň se děti učí kladnému vztahu k přírodě a živočichům v ní realizací celoročního projektu Živá zahrada a Malí badatelé ve spolupráci s environmentalistou.